جوراب‌هایی که عرق پا می‌خورند

سبا قدیری

جوراب جزو پوشاکی است که دقت در خرید آن، بسیار لازم است. جوراب پوشاکی است که در هنگام استفاده اطرافیان حتی رنگ آن را هم نمی‌بینند، اما سلامتی بدن حکم می‌کند نوع مرغوب و استاندارد جوراب را برای مصرف انتخاب کنیم. از آنجایی که برخی تولیدکنندگان فرصت‌طلب سعی می‌کنند از هر فرصتی برای کسب سود بیشتر استفاده کنند، صنعت پوشاک نیز از دست این تولیدکنندگان در امان نمانده است. جوراب پوشاکی است که تولید غیرحرفه‌ای آن اصلا نیاز به دردسر ندارد!

یک ماشین جوراب‌بافی معمولی شاید اندازه یک بخاری گازی باشد که تنها یک کارگر ساده بعد از چند روز آموزش می‌تواند روزانه چند صد جفت جوراب را بافته و روانه بازار کند.

در واقع تولید ساده این نوع پوشاک باعث شده جنس‌های نامرغوب و ارزان آن بازار جوراب را اشباع کند.

تا به حال شده بعد از پوشیدن تنها چند ساعت جوراب، پایتان شروع به خارش کند؟

هیچ فکر کرده‌اید که چرا پایتان حتی در سردترین روزهای سال در داخل جوراب عرق می‌کند؟ اصلا بوی بد پا از کجا می‌آید؟

امان از دست جوراب‌های قلابی که پاسخ همه پرسش‌های فوق را در خود جا داده است!

اگر می‌خواهید از این به بعد برای پایتان هیچکدام از حالت‌هایی که در بالا به آن اشاره شد به وجود نیاید، گزارش زیر را بخوانید:

جوراب‌ها به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند:

گروه اول، جوراب‌های نازک زنانه: در مورد این جوراب‌ها بحث زیادی نداریم؛ چون این جوراب‌ها آنقدر نازک است که مشکلی برای مصر‌ف‌کنندگان به وجود نمی‌آورد.

گروه دوم، جوراب‌های معمولی: بیش از ۹۰درصد جوراب‌هایی که در بازار وجود دارد، جوراب‌های با ضخامت معمولی است که در انواع رنگ و طرح عرضه می‌شود. جوراب‌ها از قسمت بالا توسط یک مقدار نسبتا ضخیم احاطه شده‌اند. جوراب مرغوب، جورابی است که نوع و میزان الیاف به کار رفته در نخ جوراب بر روی این مقوا نوشته شده باشد.

در جوراب‌های مرغوب همیشه از الیاف پنبه استفاده می‌شود.

پنبه به عنوان یک الیاف (نخ) طبیعی دارای خواصی است که مصرف آن را در جوراب لازم و ضروری ساخته است. جوراب‌های پنبه‌ای دارای خواص بهینه زیر هستند:

۱ - عرق پا را جذب می‌کنند و مانع از خیس شدن پا می‌شوند.

۲ - با جذب عرق پا مانع از تجمع باکتری‌ها بر روی پا و به‌خصوص لای انگشتان پا می‌شوند و در نتیجه از بدبو شدن پا جلوگیری می‌کنند.

۳ - جوراب‌های پنبه‌ای به لحاظ لطافت و نرمی ایده‌آل است.

۴ - جوراب‌های پنبه‌ای هیچ‌گونه حساسیتی برای بدن ایجاد نمی‌کند.

و اما جوراب‌های قلابی!

می‌دانید یک جوراب هزار تومانی چگونه تولید شده تا با هزار تومان توانسته به پای شما برود؟

در صنعت پوشاک الیاف به آن ماده اولیه تشکیل نخ به دو گروه تقسیم می‌شود: «الیاف طبیعی» و «الیاف مصنوعی». الیاف طبیعی عبارتند از پنبه، پشم و... الیاف مصنوعی عبارتند از پلی‌استر، پلی‌پروپلین، نایلون و... بله درست شنیده‌اید! نایلون!! الیاف مصنوعی از مواد پتروشیمی تهیه و تولید می‌شوند و درنتیجه خاصیت شیمیایی دارند. همه جوراب‌های ارزان از همین الیاف مصنوعی درست می‌شوند. جوراب‌های نامرغوب صددرصد از نخ‌ها و الیاف مصنوعی بافته می‌شوند و مصرف آن حتی می‌تواند سلامت بدن را صددرصد در خطر قرار دهد. جوراب‌هایی که با الیاف مصنوعی بافته می‌شوند، هرگز نمی‌توانند عرق پا را جذب کنند، بنابراین به محض آنکه شخص استفاده‌کننده این نوع جوراب‌ها حتی در سرمای زمستان اندکی پیاده‌روی می‌کند، گرمای بدن در کف پا باعث تعرق پا شده و این عرق که جایی برای جذب شدن در جوراب را ندارد، باعث ناراحتی پا می‌شود. جوراب‌های نامرغوب و ارزان به دلیل اینکه مبدا شیمیایی دارند، در برخی اشخاص می‌توانند حساسیت ایجاد کنند و باعث خارش پا و قرمز شدن پوست شوند، ضمنا جوراب‌های نامرغوب خیلی زود پاره می‌شوند.

گروه سوم، جوراب‌های ورزشی: برای جوراب‌های ورزشی یک اسم دیگر هم گذاشته‌اند. جوراب‌های حوله‌ای، تا به حال از خودتان سوال کرده‌اید، چرا به این جوراب‌ها واژه حوله گفته می‌شود؟

چون این جوراب‌ها دقیقا نقش حوله را در اشخاص ورزشکار ایفا می‌کنند. حوله خاصیت جذب آب بدن را بعد از استحمام برعهده دارد. در جوراب‌های حوله‌ای نخ پنبه‌ای به صورت پرزی شکل بافته می‌شود، به طوری که پرزها در سطح درونی جوراب قرار می‌گیرند.

این جوراب‌ها در اشخاص ورزشکار که بدن (پا) در حین ورزش خیس عرق می‌شود، نقش برف‌پاک‌کن برای شیشه را بازی می‌کنند!

پرزها عرق سطح پا را گرفته و به درون جوراب برده و در آنجا حبس می‌کنند.

یک جوراب حوله‌ای مرغوب جورابی است که پا هرگز در آن احساس خیسی نکند. این جوراب‌ها به محض آنکه از پا درآورده می‌شوند، رطوبت حبس شده خود را به محیط می‌دهند و خشک می‌شوند. جوراب‌های حوله‌ای سنگین‌تر از جوراب‌های معمولی هستند. به تازگی در سطح شهر فروشگاه‌های جوراب باز شده است. در این فروشگاه‌ها فقط و فقط جوراب عرضه می‌شود. احتمالا می‌توانید در این فروشگاه‌ها یک جوراب مرغوب و کارآمد تهیه کنید. جوراب مرغوب از نوع معمولی قیمتی بین ۵هزار تا ۲۸هزار تومان دارد و جوراب‌های حوله‌ای مرغوب نیز از ۱۲هزار تومان تا ۳۰هزار تومان در فروشگاه‌های ورزشی به فروش می‌رسد.