عامل ترور شهید علی محمدی اعدام شد

جمالی فشی قبل از اعدام: پایان راهم جز پشیمانی و طناب دار چیز دیگری نیست

دنیای اقتصاد- مجید جمالی فشی، عامل ترور شهید مسعود علی‌محمدی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان بامداد سه شنبه به دار مجازات آویخته شد. مجید جمالی فشی در ۲۲ دی ماه ۸۸ با جاسازی بمب در یک دستگاه موتورسیکلت و پارک کردن آن مقابل منزل شهید علی‌محمدی، این استاد دانشگاه را به شهادت رساند. تحقیقات در زمینه شناسایی و دستگیری عاملان ترور این استاد دانشگاه ادامه داشت تا اینکه در بیستم دی ماه ۱۳۸۹ یعنی یک سال بعد از وقوع حادثه، وزارت اطلاعات از دستگیری عوامل ترور استاد علی محمدی خبر داد. چندی بعد، «مجید جمالی فشی» که به عنوان عامل ترور شهید علی‌محمدی شناسایی و دستگیر شده بود، در برنامه‌ای تلویزیونی به نحوه جذب در سرویس اطلاعاتی اسرائیل(موساد) و چگونگی به شهادت رساندن این محقق ایرانی پرداخت. دادگاه رسیدگی به اتهامات جمالی فشی در تاریخ اول شهریورماه سال گذشته در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی و با حضور وکیل، نماینده دادستان و اصحاب رسانه‌های جمعی به صورت علنی برگزار شد و نهایتا نامبرده به اتهام محاربه و افساد‌فی‌الارض به اعدام محکوم شد. با اعتراض محکوم علیه پرونده جهت رسیدگی به دیوان‌عالی کشور ارسال که شعبه مربوطه در دیوان عالی کشور هم رای دادگاه بدوی را تایید و حکم صادره بامداد سه‌شنبه به اجرا گذارده شد.

مصاحبه با جمالی قبل از اعدام

جمالی فشی بامداد سه شنبه دقایقی پیش از اجرای حکم اعدام در گفت‌وگو با «واحد مرکزی خبر» تاکید کرد: پایان این راهی که من رفتم جز پشیمانی، عصیان و طناب‌دار چیز دیگری نیست. وی با بیان اینکه تبلیغات ماهواره‌ای و سخنان پوچ رسانه‌های خارجی پیش زمینه‌ای برای انحراف فکری وی شد، گفت: پس از آنکه در ذهن خود مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران شدم، تصمیم گرفتم از کشور خارج شوم و کار ورزشی خود را در کشورهای دیگر ادامه دهم. جمالی گفت: پله اول رژیم صهیونیستی برای جذب من، بهانه آزادی در ورزش و رسیدن به پولی هنگفت بود، اما در اواخر کار نه از ورزش خبری بود و نه از پولی که آنان قولش را داده بودند و زمانی که وارد زندان اوین شدم ده میلیون تومان بدهکار بودم. وی گفت: این روند ادامه داشت تا آموزش‌ها در چند کشور آغاز شد و این آموزش‌ها از جمع‌آوری اطلاعات محرمانه به صورت حرفه‌ای تا تیراندازی با سلاح‌های مختلف بود. جمالی افزود:‌ پس از انجام عملیات تا منزل احساس افتخار می‌کردم که چه کار بزرگی برای بشر انجام داده‌ام، اما زمانی که از تلویزیون تصاویر جنایت خود را دیدم و اینکه یک دانشمند هسته‌ای را ترور کرده ام، فهمیدم تمام حرف‌های آنها دروغ محض بوده است.

وی گفت: به صراحت می‌گویم در آخر خط هستم و آخر خط یعنی طناب دار و فقط به آنهایی که آن طرف نشسته‌اند و جوانانی مثل من را با حیله‌های مختلف جنایتکار بار می‌آورند می‌گویم شانس آوردید که می‌خواهم اعدام شوم وگرنه همه آموزش‌هایی که به من داده بودید و همه چیزهایی که یاد گرفته بودم سر خود شما خراب می‌کردم.

همسر شهید علی محمدی: خون شهدای ما پایمال نخواهد شد

در عین حال، همسر شهید علی‌محمدی که در زمان اعدام قاتل همسرش در محل اجرای حکم نبوده است و یکی از اقوامش در محل حضور داشته است، گفت: حامیان تروریست‌ها و تشویق‌کنندگان‌ آنها بدانند که این اقدامات روزی گریبانگیر آنها خواهد شد. منصوره کرمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اعدام قاتل همسرش که در محوطه داخلی زندان اوین انجام شد خطاب به تروریست‌ها و کسانی که دست به چنین جنایاتی می‌زنند، گفت: خون شهدای ما پایمال نخواهد شد. همسر شهید علی‌محمدی درباره تحرکات تروریست‌ها در مرزهای ایران به ویژه مرزهای شرقی که با توجه به اعترافات قاتل شهید علی محمدی وی به پایگاه آمریکایی‌ها در بگرام افغانستان رفت و آمد داشته است، خاطرنشان کرد: البته ایران باید نسبت به امنیت مرزهایش تامل بیشتری داشته باشد. در عین حال کشورهای همسایه به ویژه افغانستان در این رابطه مسوول هستند.