دنیای اقتصاد: شورای نگهبان قانون اساسی پس از تایید صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش «ایسنا» در بخشی از این بیانیه آمده است: گزارش‌های واصله در روز رای‌گیری و روزهای بعد از آن حاکی از بروز تخلفات انتخاباتی در روند برگزاری انتخابات بود که با هدایت ناظران مستقر در شعب حتی‌المقدور تلاش شد نسبت به رفع اشکالات و جلوگیری از استمرار تخلفات اقدام سریع و به موقع به عمل آید و در جهت اجرای این وظیفه قانونی متخلفان به قوه قضائیه معرفی شدند.

در ادامه این بیانیه با اشاره به محورهای مهم مورد شکایت و ادعای نامزدها مبنی بر کمبود تعرفه، تاخیر در شروع رای‌گیری، اخلال در روند رای‌گیری به‌دلیل توقف یا کندی دستگاه احراز هویت، عدم رعایت بی‌طرفی در آگهی نمودن اسامی نامزدها، تعطیلی زودهنگام شعب، جانبداری و دخالت برخی مقامات در امر انتخابات، مخدوش بودن تعرفه‌ها در برخی صندوق‌ها (بدون مهر بودن تعرفه‌ها، عدم درج مشخصات رای‌دهنده یا فقدان اثر انگشت و...) آمده است: شورای نگهبان بعد از بررسی این گزارش‌ها و شکایات به این نتیجه رسید که در برخی موارد وقوع تخلفات یا جرایم در برخی موارد از بندهای مورد شکایت محرز بوده و وقوع تخلفاتی به اثبات رسیده است و بنابراین علاوه بر اقدامات و پیگیری‌های قضائی قبلی، در موارد اخیر نیز به منظور برخورد با متخلفان مراتب جهت رسیدگی قضائی به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

این بیانیه می‌افزاید: اکنون و پس از بررسی موارد فوق در جلسات شورای نگهبان و توجه به شکایات مطروحه این شورا در مجموع صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری را اعلام می‌کند. امیدواریم که رسیدگی قاطع، دقیق، سریع و عادلانه به تخلفات ارسالی به قوه قضائیه به گونه‌ای باشد که در آینده شاهد چنین رفتارهایی در نمایش اقتدار مردم عزیز و شریف ایران اسلامی نباشیم. روز سه‌شنبه نیز سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور از نامه شورای نگهبان درخصوص تایید صحت انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری خبر داده بود.

وزیر کشور: حتی یک رای هم جابه‌جا نشده است

همزمان روز گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور تاکید کرد: مطمئن باشید که حتی یک رای هم جابه‌جا نشده است. وی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره انتخابات ۹۶ اظهار کرد: مطمئن باشید که حتی یک رای هم جابه‌جا نشده است. رحمانی‌فضلی افزود: بعضی تخلفات گزارش شده که باید در قوه قضائیه بررسی شود. به گزارش «ایرنا» وزیر کشور درباره موضوع دستگیری برخی از فرمانداران و بخشداران به دلایل انتخاباتی گفت: هیچ‌گونه دستگیری تاکنون نداشته‌ایم و تنها احضار و ارائه توضیحات بوده است.

بررسی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس

همچنین به گزارش «ایسنا» سخنگوی شورای نگهبان از بررسی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی چهار حوزه انتخابیه در جلسه روز گذشته شورای نگهبان خبر داد.