گروه بورس- شرکت‌های تامین سرمایه از مراحل ابتدایی کار خود عبور کرده‌ و در مسیر دستیابی به جایگاه واقعی خود در بازار سرمایه قرار گرفته‌اند. مدیرعامل تامین سرمایه نوین در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب افزود: در آغاز فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه، به دلیل نو بودن حوزه فعالیت آن‌ها در ایران و نبود مقررات و رویه‌های قانونی و کاری در این زمینه، امکان ارائه تصویر روشنی از نقش این شرکت‌ها در بازار سرمایه وجود نداشت، اما‌ با شکل‌گیری قوانین و مقررات این حوزه و تداوم فعالیت و کسب تجربه توسط شرکت‌های تامین سرمایه این‌گونه به نظر می‌رسد که این شرکت‌ها به نقش اصلی خود به عنوان واسط میان ناشران اوراق بهادار و عموم نزدیک‌تر شده‌اند.

سیدحسین میری افزود: در حال حاضر بسیاری از نهادها و ابزارهای مالی که در قانون بازار اوراق بهادار در سال ۱۳۸۴ به آنها اشاره شده بود به مرحله اجرا درآمده که شرکت‌های تامین سرمایه در دستیابی به آنها نقشی کلیدی ایفا کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تامین سرمایه نوین نیز همواره کوشیده تا در تعامل با سازمان بورس و اوراق بهادار در تدوین قوانین و مقررات مربوطه اقدام کند و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز با مساعدت مقامات ناظر و مراجع قانونی، این روند ادامه یابد. امیدواریم با راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ارزی، نیکوکاری، شاخصی، بادرآمد ثابت با پیش‌بینی سود، با درآمد ثابت تضمین‌شده، مشترک تضمین شده، کالایی، قابل معامله و طلا مانند گذشته طیف متنوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به بازار معرفی کند.

یادآور می‌شود برخی صندوق‌های یادشده با قبول ارکان توسط بانک‌ها و موسسات مطرح بازار پول و سرمایه به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شده است و برای دریافت مجوز پذیره‌نویسی در مرحله بررسی هستند.

میری با بیان اینکه تامین سرمایه نوین به عنوان تنها شرکت فعال در حوزه صندوق‌های زمین و ساختمان تا سال گذشته، موفق به اخذ اولین مجوز فعالیت در صندوق زمین و ساختمان آسمان شهر اردبیل شد، تاکید کرد: موافقت اصولی صندوق زمین و ساختمان سمگا (مجتمع‌های بین‌راهی)، صندوق زمین و ساختمان کاسپین (قزوین) و صندوق زمین و ساختمان صیقلان (رشت) نیز اخذ شده و مراحل اخذ مجوزهای پذیره‌نویسی و تاسیس آن‌ها در سال ۱۳۹۰ به پایان خواهد رسید.

وی افزود: جمع سرمایه این صندوق‌ها نزدیک به ۱,۶۰۰ میلیارد ریال است که پیش‌بینی می‌شود از این مبلغ در سال ۱۳۹۰ در حدود ۵۰۰ میلیارد ریال از طریق پذیره‌نویسی عام از بازار سرمایه جمع شده و جهت تامین مالی صنعت ساختمان در این بخش سرمایه‌گذاری شود.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین در خصوص سایر فعالیت‌های شرکت خاطرنشان کرد: تامین مالی بین‌المللی در شرایط کنونی اندکی دشوار به نظر می‌رسد، اما نبود فعالیت در این زمینه توجیه‌پذیر نیست.

وی گفت: تامین سرمایه نوین با بررسی شرایط و امکانات وجود طرح انتشار گواهی سپرده ارزی را به بانک اقتصاد نوین ارائه کرد. بدین‌ترتیب مجوز انتشار این اوراق به میزان ۳۰۰ میلیون یورو در بهمن ماه سال گذشته از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ شده و ۱۰۰ میلیون یورو از این اوراق به صورت خرد و ۲۰۰ میلیون یورو به صورت عمده عرضه می‌شود، تامین سرمایه علاوه بر سمت مشاور عرضه، بازارگردانی ۱۰۰ میلیون یورو از اوراق را که به مشتریان خرد واگذار می‌شود، برعهده خواهد داشت.

در همین حال تامین سرمایه در چارچوب موضوعات فعالیت خود نسبت به بازارگردانی و تعهدپذیره‌نویسی اوراق بهادار اقدام کرده است.

سیدحسین میری با اشاره به موفقیت تامین سرمایه نوین در فعالیت مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: اولین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بزرگ ایران، تحت عنوان «صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان» با دریافت مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار در بهمن‌ماه سال ۸۷ آغاز به کار کرد. این در حالی است که بیش از یک‌سال است که سقف تعداد واحدهای صندوق تکمیل شده و صندوق از صف صدور قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

همچنین شرکت تامین سرمایه نوین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مهر ایرانیان (با ضمانت شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان)، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک امید ایرانیان (باضمانت شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان)، صندوق سرمایه‌گذاری تجربه ایرانیان (با ضمانت بانک تات)، صندوق‌ سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت تضمین شده نوین سامان (با ضمانت بانک سامان)، صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت تضمین شده آتیه نوین (با ضمانت بانک اقتصادنوین) و صندوق سرمایه‌گذاری توس ایرانیان(با ضمانت موسسه مالی و اعتباری عسکریه) راه‌اندازی کرده است.

دکتر میری خاطرنشان کرد: شرکت تامین سرمایه نوین در پروژه طراحی و تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری ارزی ایرانیان به‌عنوان اولین صندوق ارزی بزرگ کشور که در نظر دارد تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار در سهام شرکت‌های بورس و اوراق بهادار سرمایه‌گذاری کند، مشارکت قابل‌توجهی با ارکان و موسسان صندوق داشته است و بعد از آن با قبول سمت متولی‌گری، نظارت بر صندوق را برعهده خواهد داشت.