نگاهی کلی به تغییر مالکیت هفتگی

روند تغییر مالکیت صورت‌گرفته در هفته گذشته نشان می‌دهد که جابه‌جایی‌‌های مزبور در بیشتر روزهای هفته در مسیر حقیقی به حقوقی قرار داشت.به‌دنبال افت سنگین قیمت‌ها در بازار جهانی، بورس تهران نخستین روز هفته را منفی آغاز کرد؛ به‌طوری‌که شاخص سهام با کاهش ۵۱۷ واحدی بار دیگر کانال ۹۸ هزار واحدی را واگذار کرد. با وجود فشار فروش در ابتدای معاملات، حمایت سهامداران حقوقی و همچنین جذابیت قیمت‌ها در برخی سهام، روند نزولی را متعادل کرد. این موضوع بیشترین تغییر مالکیت هفتگی را برای سهامداران حقوقی رقم زد. به این ترتیب در روز شنبه جابه‌جایی نقدینگی معادل ۳۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی را از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی شاهد بودیم. در این روز شاهد حمایت معامله‌گران حقوقی از سهام گروه پالایشی بودیم. در این راستا کاهش قابل‌توجه نرخ نفت خام آمریکا به کمتر از ۶۰ دلار، در خریدهای این گروه بی‌تاثیر نبود. در این میان سهامداران خرد بازار در جریان معاملات روز شنبه به خرید سهام گروه خودرویی تمایل نشان دادند. در صدر این خریدها، تغییر مالکیت حدود یک میلیارد تومانی در سایپا‌دیزل قرار داشت. بازار سهام در جریان معاملات روز دوشنبه نیز پس از پشت‌سر گذاشتن یک روز تعطیلی، ‌به واسطه رشد قیمت نمادهای خودرویی و همچنین بازگشایی مثبت بازارهای جهانی قدم در مسیر صعودی گذاشت. هر چند روند صعودی این بازار با شتاب همراه بود اما در میانه معاملات با ایجاد فشار فروش در نمادهای کالایی، شاخص در مسیر نزولی قرار گرفت. اما حمایت‌های صورت‌گرفته به‌ویژه ازسوی حقوقی‌های بازار مانع از افت بیشتر نماگر بازار شد و در نهایت شاخص کل با رشد ۱۴۲ واحدی به کار خود پایان داد. در این روز نیز همچنان معاملات پرحجمی را از سوی حقوقی‌های بازار شاهد بودیم به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها به بیش از ۷ میلیارد تومان رسید. در این روز مشارکت سهامداران در خرید سهام خودرویی نیز افزایش یافت؛ در این میان ۹۵ درصد از خریدها در نماد «خپارس» به حقیقی‌ها تعلق داشت که این امر سبب شد تا خالص خرید حقیقی‌ها در نماد مزبور به ۳ میلیارد و ۶۰۰‌میلیون تومان برسد.  این در حالی است که در لیدر گروه خودرویی یعنی سایپا شاهد تحرکات بالایی از سوی سهامداران حقوقی بودیم. این نماد که روز دوشنبه با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد، توانست توجه حقوقی‌های بازار را به خود جلب کند. به این ترتیب جابه‌جایی ۲۳۴ میلیون تومانی را در نماد «خساپا» و در مسیر حقیقی به حقوقی شاهد بودیم.در این روز حقوقی‌ها بیشترین تمایل را به خرید سهام صنعت قند و شکر داشتند. به این ترتیب خالص خرید بیش از ۷ میلیارد تومانی در گروه قندی به ثبت رسید. عمده این خریدهای به نماد قند ثابت تعلق داشت که با جابه‌جایی ۳/ ۱ میلیارد تومانی دنبال شد.

گروه سیمانی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد بازار در جریان معاملات روز دوشنبه بود. در این روز خالص جابه‌جا‌یی‌هایی به ثبت رسیده در این گروه در حالی به بیش از ۹۰۰ میلیون تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم به خریدهای صورت گرفته در نماد سیمان کرمان تعلق داشت.طی روزهای بعد نیز همگام با رشد اندک شاخص کل بورس، شاهد ثبت جابه‌جایی‌های کم‌حجمی از سوی بازیگران بازار بودیم. به این ترتیب در حالی طی روز سه شنبه سهامداران خرد توانستند تغییر مالکیت را به نفع خود تغییر مسیر دهند که این مبادلات با ارزش اندکی همراه بود ( به ۳۰۰ میلیون تومان رسید) این موضوع در جریان معاملات روز چهارشنبه تغییر کرد. بر این اساس حقوقی‌های بازار توانستند در معاملات آخرین روز کاری هفته، ۳۰۰ میلیون تومان نقدینگی را بازپس‌گیرند و مجددا به پرتفوی خود منتقل کنند.  در مجموع هفته گذشته برآیند تغییر مالکیت‌های مزبور، جابه‌جایی ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی سهام را در مسیر پرتفوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها به دنبال داشت.

نگاهی به صنایع مورد توجه حقوقی‌ها

بررسی روند صنایع مورد توجه بازار در هفته گذشته (منتهی به ۲۵بهمن ‌ماه) نشان از آن دارد که گروه فرآورده‌های نفتی یا همان پالایشی‌ها بیشترین تغییر مالکیت‌ به ثبت رسیده توسط حقوقی‌های بازار را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در گروه مزبور به حدود ۱۷میلیارد تومان رسید. در این راستا بیشترین خریدهای صورت گرفته به نماد پالایش نفت تبریز تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شبریز» به بیش از ۷/ ۵ میلیارد تومان رسید. نماد پالایش نفت بندرعباس نیز از دیگر نمادهای مورد توجهی بود که با خالص خریدی معادل ۸/ ۴ میلیارد تومان همراه شد. در ادامه نیز تمایل به خرید سهام پالایش نفت تهران قرار داشت. به این ترتیب جابه‌جایی تقریبی ۴ میلیارد تومانی را در نماد «شتران» شاهد بودیم.در ادامه صنایع مورد توجه معامله‌گران حقوقی در هفته گذشته می‌توان به خریدهای صورت گرفته در گروه پتروشیمی اشاره کرد. البته حجم جابه‌جایی‌ها در این گروه به مراتب بسیار کمتر از پالایشی‌ها بود به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به بیش از ۷ میلیارد تومان رسید. در صدر این گروه نیز خرید سهام گسترش نفت و گاز پارسیان قرار داشت که با تغییر مالکیت ۷/ ۲میلیارد تومانی دنبال شد. پتروشیمی پردیس نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود که جابه‌جایی بیش از ۲ میلیارد تومانی را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کرد.   

حقیقی‌ها به خرید چه سهامی تمایل داشتند؟

در این میان، بررسی خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران خرد بازار نشان از آن دارد که این معامله‌گران بیشترین خرید را در گروه خودرویی به ثبت رساندند. بر این اساس خالص خرید در صنعت مزبور به بیش از ۲ میلیارد تومان رسید. بیشترین استقبال از نماد پارس خودرو به عمل آمد که با جابه‌جایی‌ ۴/ ۴ میلیارد تومانی همراه شد(به نفع سهامداران خرد). البته در این هفته معامله‌گران حقیقی بیشترین جابه‌جایی‌ را در نماد توسعه معادن روی ایران به ثبت رساندند. به این ترتیب جابه‌جایی حدود ۶/ ۶‌میلیارد تومانی را در این نماد و در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی شاهد بودیم. کالسیمین و صنعتی باما نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در هفته گذشته بودند. به‌طوری‌که «فاسمین» با خالص خریدی بالغ بر ۵ میلیارد تومان همراه شد. «کاما» نیز جابه‌جا‌یی ۵/ ۴ میلیارد تومانی سهام را در مسیر حقوقی به حقیقی تجربه کرد.

«فولاد» همچنان در مرکز توجه

در هفته‌ای که گذشت در صدر خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران حقوقی، بیشترین خرید را در نماد فولاد مبارکه اصفهان شاهد بودیم. «فولاد» که به دلیل تعدیل مثبت سود هر سهم متوقف شده بود، سرانجام روز سه‌شنبه با توجه به انتشار گزارش شفاف‌سازی، بازگشایی شد. به این ترتیب در دو روز کاری این هفته، تغییر مالکیتی حدود ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کرد.در این میان در دو روزی که نماد «فولاد» متوقف بود شاهد جابه‌جا‌یی بلوکی به حجم یک میلیارد سهم در این نماد بودیم. بر این اساس در جریان معاملات روز شنبه شرکت توسعه سرمایه اقدام به عرضه یک میلیارد سهم «فولاد» کرد. اما در جریان روز دوشنبه مجدد این بلوک را بازپس گرفت. به این ترتیب درصد مالکیت این حقوقی در سهام فولاد مبارکه به ۱۲/ ۳‌درصد رسید.

Untitled-1 copy