انعقاد قرارداد مشترک سپاهان با «انی» و «رپسول»

گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با اشاره به افزایش ۶ درصدی سهم بازار داخلی این شرکت در ماه‌های اخیر گفت: نفت سپاهان در سال مالی جاری از چند محصول جدید فرآورده‌های نفتی رونمایی می‌کند. فریدون فدایی دولت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، افزود: خوشبختانه در ۵ ماه اخیر سهم بازار داخلی نفت سپاهان را از حدود ۱۴ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی همچنین از نهایی شدن قرارداد نفت سپاهان با شرکت‌های بین‌المللی انی و رپسول خبر داد و افزود: به زودی محصول مشترک این شرکت‌ها با برند مشترک تولید و تا پایان سال به بازار عرضه می‌شود. وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای این شرکت اظهار کرد: شرکت نفت سپاهان در نظر دارد تا با تولید روغن موتور جت در ایران گامی جدید برای توسعه فعالیت‌های این شرکت بردارد، به این منظور در زمان حاضر با شرکت لیکومولی و برخی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده روغن موتور جت در حال مذاکره هستیم و در این زمینه تفاهم‌هایی نیز انجام شده است. فدایی دولت با اشاره به مشکل مالیاتی که شرکت نفت سپاهان در سال اخیر با آن مواجه بود، افزود: این مشکل که بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی بود خوشبختانه در ۴ ماه اخیر و پیگیری‌های زیاد با استانداری اصفهان و اداره امور مالیاتی حل شد. وی همچنین با اشاره به وصول بخش عمده‌ مطالبات معوق داخلی و بین‌المللی این شرکت اظهار کرد: ۵۰درصد مطالبات داخلی از شرکت‌هایی همچون ایران خودرو، سایپا، راه‌آهن، نفت‌کش و شرکت ملی کشتیرانی وصول شده است و قرارداد همکاری با این شرکت‌ها نیز همچنان ادامه دارد. مدیرعامل نفت سپاهان افزود: در بخش مطالبات خارجی نیز ۲ طلب سنگین وجود داشت که به جای یکی از این طلب‌ها، مخازن خریداری شد و قرارداد آن نیز در حال نهایی شدن است و بخش دیگری از این مطالبات خارجی نیز در قالب قرارداد ۴۰ میلیون درهمی در حال انجام است. وی با اشاره به افزایش سهم بازار داخلی این شرکت افزود: نفت سپاهان به منظور تقویت سهم بازار خود همچنین استراتژی سیستم مویرگی توزیع با ماشین‌های اسپیدی را راه‌اندازی کرده است که خوشبختانه این طرح تهران در حال اجرا بود و به‌صورت موفق ادامه پیدا کرد و همچنین این طرح را در مشهد از هفته گذشته آغاز شد و در فاز بعدی در استان‌های فارس و خوزستان اجرایی خواهد شد. فدایی‌دولت با اشاره به سیاست شرکت نفت سپاهان برای فاصله گرفتن از خام‌فروشی اظهار کرد: ما در تلاش هستیم تا با تولید روغن نهایی، ضدیخ، واکس خودرو، پولیش خودرو و روغن ترمز، این برنامه را محقق کنیم. وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در بازار روغن فله نیز انجام شده گفت: در گذشته برخی مجموعه‌های زیرپله‌ای روغن فله نفت سپاهان را خریداری می‌کردند و با ترکیب آن با دیگر مواد اقدام به حرکتی غیرقانونی می‌کردند که این موضوع به برند اسپیدی لطمه می‌زد که خوشبختانه با تعریف مکانیزم دقیق و صحیح جدید جلوی این موضوع نیز گرفته شد. فدایی دولت‌ از رونمایی تعداد زیادی از محصولات جدید نفت سپاهان در سال مالی پیش‌رو خبر داد و افزود: تلاش این مجموعه برای ارتقای کیفیت محصولات همچنان ادامه دارد.

وی همچنین با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد محصولات این مجموعه صادر می‌شود، افزود: شرکت نفت سپاهان در تلاش است با ارتقای کیفیت محصول و همچنین حذف واسطه‌ها ارتباط مستقیم با خریداران اصلی برقرار کند، به‌عنوان مثال در نظر داریم در هند به‌عنوان کشوری که بزرگ‌ترین سهم بازار محصولات سپاهان را در اختیار دارد، در آینده دفتری تاسیس کنیم تا از واسطه‌گری خارج شویم. مدیرعامل نفت سپاهان افزود: همچنین برنامه افزایش سهم ۴۰ درصدی خود در بازار اروپا را در دستور کار داشته و در نظر داریم با استفاده از شرکای داخلی یا خارجی یا شرکت‌های سرمایه‌گذار به تکنولوژی روز اروپا در زمینه تولید روغن پایه «گروه‌های یک و دو» دست پیدا کرده و بازار هدف را توسعه دهیم. فدایی دولت با اشاره به اینکه عربستان و قطر طرح‌هایی را برای تولید روغن پایه با تکنولوژی روز دنیا دارند، افزود: اگر ما نیز در این زمینه طرح‌های به روز را اجرا نکرده و به تکنولوژی روز دنیا دست پیدا نکنیم، ممکن است در حفظ بازارهای فعلی و کسب بازارهای جدید دچار مشکل شویم.