ابوالحسنی جایگزینی  برای پورمحمدی

فاطمه بهادری

در چند روز آینده بانک مرکزی شاهد حضور قائم‌مقام جدید خود خواهد بود. سید حمید پورمحمدی معاون وزیر اقتصاد قرار است جایگزین قضاوی شود تا تغییر در حلقه معاونین بانک مرکزی گسترده‌تر شود. حضور پورمحمدی در بانک مرکزی به حضور رییس کل بانک مرکزی و بازگشت وی از سفر ترکیه برای حضور در اجلاس بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول منوط است.

گرچه هنوز اخبار اعلام شده تایید نشده، اما گفته می‌شود جایگزین پورمحمدی نیز از بانک سرمایه انتخاب شده که به‌رغم خصوصی بودن،حرف و حدیث‌های بسیاری را دارد. گفته می‌شود ابوالحسنی جانشین تعیین‌شده پور محمدی است، اما خود وی اعلام کرده که هنوز این تغییر قطعی نشده است. ابوالحسنی که چندی است مدیر عاملی بانک سرمایه را به عنوان جانشین

سیدبهاءالدین حسینی‌هاشمی‌بر عهده گرفته، دانش آموخته دانشگاه امام صادق است و به همین سبب می‌توان به بسیاری از اعتقادات اقتصادی وی پی برد. اما آنچه وی به عنوان مدیر عاملی بانک خصوصی سرمایه پی می‌گرفت وبه عنوان برنامه کاری‌اش اعلام شده، اجرای بانکداری اسلامی‌ با تکیه بر اصل قرض‌الحسنه است.

برنامه‌های ابوالحسنی

وی در اعلام برنامه‌هایش برای بانک سرمایه بر اجرای بانکداری اسلامی ‌تاکید کرده بود و در پاسخ به سوال خبرنگاری که انتظار مردم از یک بانک خصوصی سود است و آیا می‌توان با این شیوه یک بانک خصوصی را اداره کرد، اظهار داشت: این نوید را به سهامداران بانک می‌دهم که با اجرای بانکداری اسلامی‌ سود بانک بیشتر از قبل خواهد شد. این اصل وی در سمت معاونت امور بانکی و بیمه‌ای وزارت امور اقتصادی و دارایی پیگیری خواهد شد تا وزارت اقتصاد منطبق‌تر از گذشته با اصل گسترش قرض‌الحسنه‌ها به پیش برود.

همچنین وی در نشست خود با خبرنگاران تاکید کرد: بانک سرمایه با تاکید بر بانکداری اسلامی‌، ابزارهای مشتقه اسلامی‌ همچون صکوک را در برنامه‌های خود قرار می‌دهد و زمانی که مردم بدانند بانک به دنبال حل مشکلات دیگران است، پولشان را در اختیار بانک قرار می‌دهند.

ابوالحسنی ادامه داد: بانک‌ها باید منابع قرض‌الحسنه را در بخش قرض‌الحسنه پرداخت کنند. اگر نرخ حق‌الوکاله برای سپرده‌ها در بانک‌ها ۳درصد است، در قرض‌الحسنه بانک‌ها ۴درصد کارمزد می‌گیرند.

وی یکی از معضلات نظام بانکی کشور را تسهیلات معوق عنوان کرد و گفت: در برخی از مواقع تسهیلات گیرندگان با بحران مالی مواجه می‌شوند، در نتیجه قادر به بازپرداخت تسهیلات دریافتی نیستند، به همین منظور برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی و تامین هزینه‌ها اقدام درخواست دریافت تسهیلات مجدد را دارند و بانک نیز برای بازپس‌گیری تسهیلات پرداختی با پرداخت مجدد تسهیلات موافقت می‌کند و این امر معضلی برای نظام بانکی کشور محسوب می‌شود.

سوابق ابوالحسنی

اصغر ابوالحسنی در دوره ریاست علی احمدی، قائم‌مقام او در دانشگاه پیام نور بود او دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق و دارای تحصیلات دکترا در رشته اقتصاد پولی است و در همین دانشگاه نیز تدریس می‌کند. او به همراه چند نفر از چهره‌های اصولگرا همانند نادران، خوش‌چهره، مصباحی‌مقدم در انجمن اسلامی ‌توسعه اقتصادی ایران عضویت دارد. از سوابق کاری وی می‌توان به عضویت در هیات‌مدیره بانک صادرات ایران و رییس بخش اقتصاد اسلامی‌ مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع) قائم‌مقامی ‌و معاونت اداری مالی و آموزش و سنجش کل دانشگاه پیام نور کشور اشاره کرد. وی از نیمه خرداد ماه امسال به سمت مدیرعاملی بانک سرمایه

منصوب شد.

همچنین وی دارای چندین کتاب و مقاله در زمینه‌های پول و ارز و بانکداری و اقتصاد اسلامی‌ است که از آن جمله می‌توان ابزارهای مشتقه اسلامی ‌در بازار پول و سرمایه را نام برد.

سوابق پورمحمدی

سید حمید پورمحمدی، متولد ۱۳۴۶ ومعاون وزیر امور اقتصادی و دارایی است. وی در زمان سرپرستی صمصامی ‌از سمت معاونت وزارت امور اقتصادی و دارایی برکنار شد و مشاور مظاهری رییس کل بانک مرکزی شد. پس از حضور سید شمس‌الدین حسینی وی به سمت پیشین خود بازگشت.

وی که در سمت فعلی خود شناخته شده است، دارای سوابقی همچون مشاور عالی رییس کل بانک مرکزی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شاهد، عضو هیات امناء و رییس هیات مدیره موسسه توسعه فرهنگ قرآن، رییس هیات مدیره و مدیرعامل موسسه اندوخته شاهد، مشاور اقتصادی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی، عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال، عضو هیات‌مدیره باشگاه فرهنگی و ورزشی پرسپولیس، معاون برنامه‌ریزی اداری مالی استانداری چهارمحال و بختیاری، طراح طرح ورزشی روستایی کشور و مدیر مطالعه و تدوین استراتژی دانشگاه شاهد بوده است. وی دارای تحصیلات دکترای مدیریت مالی و کارشناس ارشد مدیریت دولتی و لیسانس حقوق قضایی است. جایگزینی وی به عنوان قائم‌مقامی ‌بانک مرکزی از سوی قضاوی نیز تایید شده است.

گزینه‌های جانشینی ابوالحسنی

مصطفی ضرغامی، ‌عضو هیات‌مدیره بانک سرمایه و هدایتی از جمله گزینه‌های جانشینی ابوالحسنی هستند، این در حالی است که گفته می‌شود دو گزینه فوق مورد تایید شهرداری نیست. شهرداری به همراه صندوق ذخیره فرهنگیان دو سهامدار عمده بانک سرمایه هستند که بنابر اظهارات بهمنی و هشدار بانک مرکزی باید نسبت به رعایت بخشنامه ذی‌نفع واحد ۱۰درصدی تا پایان امسال اقدام کنند؛ بنابراین ششمین بانک خصوصی کشور پس از حرف و حدیث‌های متعدد در سهامداری، شاهد تغییرات بیشتری در سطوح مدیریتی خواهد بود.