شکاف بین اروپا و آمریکا

رویترز

حسن روحانی روز شنبه وعده داد که درهای ایران را به سوی جهان باز کند و آزادی‌ها را برای مردم در سال‌های آینده بیشتر کند. روحانی که به اعتدالگرایی معروف است، با رقیبی به نام ابراهیم رئیسی مواجه بود. انتخاب مجدد روحانی احتمالا برجام را حفظ خواهد کرد و روابط ایران با جهان که بعد از توافق هسته‌ای باز شده است، ادامه خواهد یافت. هزاران نفر از مردم تهران پیروزی روحانی را جشن گرفتند. ویدئو‌های متعددی از جوانانی که جشن می‌گرفتند و شعار روحانی روحانی حمایتت می‌کنیم و روحانی دوستت داریم می‌دادند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. برخی جوانان دستبندهایی به رنگ بنفش که رنگ انتخابات روحانی بود بسته بودند که نشان می‌داد مردم به خیابان‌ها آمده‌اند و جشن پیروزی می‌گیرند.

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید راهی برای ارتباط با واشنگتن از طریق کانال‌هایی که توافق هسته‌ای ایجاد کرده است، پیدا می‌کند. ترامپ بارها تکرار کرده است توافق هسته‌ای بدترین توافق تاریخ بوده است، با این حال چند روز پیش طرح توقف تحریم‌های ایران را مجددا تمدید کرد. ترامپ روز شنبه سفری به عربستان داشت که این اولین سفر او به خارج از کشور به‌شمار می‌رود. سعودی‌ها بزرگ‌ترین دشمن ایران در منطقه‌اند وانتظار می‌رود در این دیدار درباره ایران و برجام نیز صحبت شود. در این دیدار مشترک در ریاض عادل الجبیر وزیرخارجه عربستان گفته انتخابات ریاست‌جمهوری ایران یک مساله داخلی بوده است. ما باید نتیجه را در عمل ببینیم، نه در کلمات.

امیر کویت نیز به‌عنوان یکی از متحدان عربستان به روحانی تبریک گفته است. بازتولید گفتمان اصلاح‌طلبی از سوی روحانی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری برای جوانان و طبقه متوسط شهری نوید تغییرات بود. بسیاری از رای‌دهندگان تنها برای جلوگیری از انتخاب رقیب روحانی پای صندوق‌های رای حاضر شده بوند. مقامات اروپایی از انتخاب مجدد حسن روحانی که یک رئیس‌جمهور میانه‌رو است و مسیر مشخصی را در زمینه سیاست خارجی طی ۴ سال آینده اتخاذ می‌کند، استقبال کرده‌اند. اما دونالد ترامپ که یک روز بعد از انتخابات ایران عازم عربستان؛ مهم‌ترین رقیب ایران در منطقه شده است، تلاش کرد تا جامعه بین‌المللی را برای سیاست‌های خود علیه نفوذ ایران در منطقه با واشنگتن همراه کند.

ترامپ در کنفرانس رهبران کشورهای عربی مدعی شده است: «جلوگیری از تامین مالی تروریست‌ها مسیری به‌سوی شکست آسان ایران است. وی مدعی شد که از بین بردن این تهدید ممکن نخواهد شد جز با نام بردن از دولتی که به تروریست‌ها پناه می‌دهد، از آنها پشتیبانی مالی می‌کند و پایگاه اجتماعی برای آنها ایجاد می‌کند؛ همان دولتی که مسوول بی‌ثباتی شدید در منطقه است یعنی ایران.»

در سوی دیگر فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته از اولین رهبرانی بود که پیروزی حسن روحانی را به وی تبریک گفت.

بعضی از مقامات اتحادیه اروپا امیدوار هستند که روحانی در ۴ سال آینده سیاست خارجی ایران را تلطیف کند، به‌ویژه سیاست‌های این کشور در زمینه حمایت از نیروهای شیعه در سوریه، عراق و یمن. این در حالی است که مقامات دولت ترامپ در محافل خصوصی نگران این مساله هستند که انتخاب مجدد روحانی منجر به حمایت‌های مالی بیشتر محافظه‌کاران ایران از این کشورها شود. بنابراین مشخص است که مواضع رهبران اتحادیه اروپا درباره ایران در تضاد با مواضع رهبران واشنگتن است. روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در ایران موفق شد با کسب ۵۷ درصد آرا یک دوره ۴ ساله دیگر ریاست خود را تمدید کند.