رونمایی‌ تازه‌های گوگل

گوگل‌هوم مینی

کمپانی گوگل مراسم معرفی محصولاتش را با گوگل‌هوم مینی شروع کرد. اگر به خاطر داشته باشید سال گذشته گوگل‌هوم معرفی شد که با استقبال نسبتا خوبی هم از سوی کاربران مواجه شد. گوگل اما امسال نسخه کوچک‌تر این محصول را با نام Google home mini معرفی کرد. این محصول البته جزو محصولاتی بود که حتی قیمت آن هم پیش از معرفی لو رفته بود. گوگل‌هوم مینی ۵۰ دلار قیمت دارد و در رنگ‌های طوسی و زغالی و قرمز وارد بازار خواهد شد. گوگل‌هوم مینی هم مانند نسخه پیشین خود مجهز به دستیار صوتی گوگل است و قادر خواهد بود در تنظیم برنامه‌ها، اجرای یادآور، دریافت خبر و استفاده از سایر سرویس‌ها نظیر گوگل موزیک به کمک کاربر بیاید. همچنین از ویژگی‌های دیگری مانند امکان برقراری تماس و امکان پخش پیام صوتی در سایر اسپیکرهای متصل به شبکه خانگی نیز برخوردار است. این دستگاه یک درگاه USB دارد که از این طریق می‌توان دستگاه را شارژ کرد. چهار لامپ ال‌ای‌دی هم روی آن تعبیه شده که در صورت فعال‌بودن دستگاه روشن می‌شوند. همچنین می‌توان با زدن یک ضربه روی این گجت دستورات لازم را اعلام کرد. این نسخه از اسپیکر هوشمند گوگل جدا از ابعاد کوچکش وزن کمی هم دارد و کمتر از ۵۰۰ گرم است. با این حال به گفته گوگل کیفیت صدای این دستگاه از نسخه پیش از خود بهتر شده و دارای اسپیکر ۳۶۰درجه است.

 

پیکسل‌بوک

بازار دیجیتال

گوگل در این مراسم از کروم‌بوک جدید خود با عنوان پیکسل‌بوک رونمایی کرد. این محصول که ظاهر زیبایی دارد تا‌حدی به‌تبعیت از یوگا‌بوک طراحی شده؛ لپ‌تاپی که به‌صورت تبلت هم درمی‌آید و آن را می‌توان با استفاده‌های مختلف به شکل‌های متفاوت تغییر داد. بنا بر ادعای گوگل، پیکسل‌بوک باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپی است که این کمپانی تاکنون ساخته‌ است. ضخامت این محصول ۱۰ میلی‌متر و وزن آن یک کیلوگرم است. این لپ‌تاپ در مدل‌های ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایتی با قیمت‌های ۹۹۹ و ۱۶۴۹ دلار وارد بازار خواهد شد. سیستم‌عامل این محصول کروم اواس است که از ‌یک پردازنده‌ Core i۵ اینتل و رم ۸ گیگابایتی بهره می‌برد. این لپ‌‌تاپ همچنین به قلم Pixel Pen مجهز است و ۹۹دلار قیمت دارد. این لپ تاپ دو پورت USB-C دارد و در صورتی که گوشی پیکسل داشته باشید می‌توانید به‌صورت اتوماتیک از طریق آن به اینترنت متصل شوید.  گوگل دستیار صوتی خود را به‌طور اختصاصی و با داشتن یک کلید در این لپ‌تاپ قرار داده است. صفحه نمایش این لپ‌تاپ از قلم گوگل پشتیبانی می‌کند که آن را هم گوگل در همین رویداد معرفی کرد. این قلم هوشمند قادر است تا ۶۰ چرخش در قسمت نوک قلم را تشخیص دهد. همچنین قادر است حساسیت فشار قلم روی صفحه را تا ۲ هزار درجه مختلف تشخیص دهد. قلم گوگل ۹۹ دلار قیمت دارد و نرخ تاخیر آن ۱۰ میلی‌ثانیه است. باتری این محصول تا ۱۰ ساعت کار مداوم را تامین می‌کند و از طریق یواس‌بی نوع C شارژ می‌شود.

 

گوشی‌های هوشمند

بازار دیجیتال

حالا باید برویم سراغ محصولاتی که همه منتظرش بودند؛ گوگل‌پیکسل ۲ و ایکس‌ال ۲. این گوشی‌ها که در دو نسخه ۵ و ۶ اینچی تولید شده‌اند از لحاظ ظاهری تقریبا مشابه نسخه‌های پیشین خود هستند. حتی در این بحبوحه تلاش تولیدکننده‌های تلفن همراه برای حذف حاشیه‌ها گوگل ظاهرا لزومی ندیده که انرژی خود را صرف حذف حاشیه‌ها کند و آن‌طور که باید شاهد این اتفاق نبوده‌ایم. امسال هم مانند سال گذشته گوشی‌های هوشمند معرفی‌شده ویژگی‌های فنی یکسانی دارند و فقط از لحاظ سایز تفاوت دارند. پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۳۵، ۴ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت و همچنین صفحه‌نمایش همیشه‌روشن برخی از ویژگی‌های این پرچمداران محسوب می‌شوند. نکته جالبی که در این گوشی‌ها به چشم می‌خورد حالت حساس به فشار است که برای نخستین بار در گوشی‌های اچ‌تی‌سی دیده‌ایم. در این حالت می‌توان با فشردن کناره‌های موبایل از دستیار گوگل استفاده کرد. درنهایت بد نیست نگاهی به دوربین این محصول بیندازیم که معلوم است گوگل تمام تلاش خود را کرده دست‌کم در این حوزه بی‌رقیب بماند.

پرچمداران گوگل با اینکه به دوربین دوگانه مجهز نشده‌اند اما قابلیت‌ها و امکانات جالب توجهی دارند که می‌توان گفت آنها را تبدیل کرده به بهترین دوربین گوشی هوشمند موجود در بازار. درواقع گوگل در این گوشی‌ها از سنسورهای کوچک استفاده کرده که باعث بالابردن کیفیت تصاویر شده است. یکی دیگر از دلایل این کیفیت بالا، بهره گرفتن از قابلیت محدوده‌ داینامیکی خودکار تصاویر یا همان اچ‌دی‌آر پلاس است. این ویژگی به دوربین اجازه می‌دهد محدوده‌ داینامیکی بهتری در تصاویر ثبت کند. درواقع با استفاده از این قابلیت جزئیات تصاویر به‌خوبی قابل مشاهده است. حالت پرتره هم که در نسخه اولیه این گوشی‌ها بود در این پرچمداران نیز به‌چشم می‌خورد و نکته جالب این است که این حالت بدون استفاده از لنز دوم تصاویر باکیفیتی به کاربر عرضه می‌کند.

گوگل در مراسم خود درباره دوربین‌های موبایل‌های جدیدش اعلام کرد که نتایج تست دوربین پیکسل و در DxOMark با امتیاز ۹۸ منتشر شده که این به آن معناست که این گوشی عنوان بهترین موبایل را در بازار یدک می‌کشد. سال گذشته هم نسخه اولیه پیکسل هنگام عرضه این عنوان را از آن خود کرد که اپل کمتر از یک ماه پیش این عنوان را با آی‌فون جدیدش از گوگل گرفت و همانطور که دیدم گوگل در کمتر از یک ماه این مقام را از اپل پس گرفت. گوگل پیکسل ۲ در سه رنگ سفید، مشکی و آبی عرضه خواهد شد. قیمت مدل ۶۴ گیگابایتی ۶۴۹دلار و مدل ۱۲۸ گیگابایتی نیز ۷۴۹ دلار اعلام شده است. پیکسل XL۲ نیز در دو رنگ مشکی و سفید عرضه خواهد شد که البته مدل سفید رنگ از گلس پشتی مشکی و دکمه نارنجی بهره می‌برد. مدل ۶۴گیگابایتی پیکسل XL۲ با قیمت ۸۴۹ و مدل ۱۲۸ گیگابایتی با قیمت ۹۴۹ دلار عرضه خواهد شد.

 

واقعیت افزوده

کمپانی گوگل تصمیم گرفته وارد دنیای واقعیت افزوده هم بشود. این کمپانی در مراسم ویژه خود از استیکرهای واقعیت افزوده شامل کاراکترهای شخصیت‌های کارتونی و فیلم‌های محبوب رونمایی کرد که به گوشی‌های هوشمند جدیدش آورده است. جذاب‌ترین این استیکرها کاراکترهای جنگ ستارگان است که طرفداران بسیاری هم دارد. به گفته گوگل دوربین موبایل‌های پیکسل ۲ برای واقعیت افزوده بهینه‌سازی شده تا محتوای مجازی را با کیفیت فوق‌العاده به فضای واقعی اضافه کند. نکته جالب اینکه گوگل در مراسمش از این امکان در برابر چشم حاضران استفاده کرد و موفق هم بود. در این مراسم دو استیکر واقعیت افزوده رودرروی هم قرار گرفتند و با یکدیگر برخورد داشتند. در حال‌حاضر نسخه آزمایشی برنامه ARCore روی پیکسل‌هایی که امشب معرفی شدند و گلکسی اس۸ و اس۸ پلاس وجود دارد اما گوگل اعلام کرده که پس از معرفی نسخه رسمی این برنامه، بیش از ۱۰۰ میلیون گوشی اندرویدی قادر به استفاده از آن خواهند بود.

 

هدفون بی‌سیم

بازار دیجیتال

یکی دیگر از گجت‌هایی که گوگل در مراسمش معرفی کرد، هدفون بی‌سیمی با عنوان Pixel Buds بود. به این ایرفون‌ها می‌توان با زدن ضربه یا لمس دست دستوراتی از قبیل تغییر موسیقی یا دریافت تماس‌ها و دسترسی به پیغام‌ها داد. یکی از مزیت‌های این هدفون برای دارندگان گوشی‌های پیکسل این است که این کاربران می‌توانند از طریق پیکسل‌باد، مترجم گوگل را فعال کنند و به قابلیت ترجمه لحظه‌ای در مکالمات خود دسترسی داشته باشند. ۴۰ زبان مختلف از طریق این قابلیت پشتیبانی می‌شوند.  هدفون‌های گوگل همچنین مجهز به دستیار گوگل هستند و می‌توانید سوال‌های خود را بپرسید یا دستورات لازم را اعلام کنید. این هدفون‌ها در رنگ‌های مشکی و سفید و آبی با قیمت ۱۶۰ دلار عرضه می‌شوند. طبق گفته گوگل، این هدفون می‌تواند تا ۲۴ ساعت شارژ نگه دارد.