دور دنیا

آذربایجان در بحران؛ دست روسیه از گرجستان کوتاه شد/ تداوم سقوط قیمت‌ها در بازار

کدخبر: ۶۴۷۶۶۵
اقتصادنیوز: بازار ارز تهران امروز شاهد شیب نزولی قیمت ها در مقایسه با دو روز پیش است و قیمت دینار عراق هم با افت قیمت یک تومانی که داشت، 44 تومان معامله شده است.
آذربایجان در بحران؛ دست روسیه از گرجستان کوتاه شد/ تداوم سقوط قیمت‌ها در بازار

به گزارش اقتصادنیوز، خیابان‌های تفلیس به نظر می‌رسد دیگر شاهد تظاهرات معترضان به لایحه عوامل خارجی نیستند و پس از چندین هفته، شب آرامی را سپری خواهند کرد؛ چرا که رئیس جمهور این کشور سرانجام تسلیم اعتراضات شد و این لایحه را وتو کرد. براساس آنچه رسانه های گرجستان اعلام کرده اند، دفتر ریاست جمهوری گرجستان امروز شنبه از وتو لایحه «عوامل خارجی» از سوی سالومه زورابیشویلی خبر داد.

رئیس‌جمهور گرجستان در بیانیه ای در این خصوص گفت: «لایحه مربوط به «عوامل خارجی» را که توسط پارلمان تصویب شده بود، وتو کرده است.»

وی پیشتر هم تهدید کرده بود که در صورت تصویب این لایحه از سوی پارلمان کشورش آن را وتو خواهد کرد.

پارلمان گرجستان سه شنبه هفته پیش لایحه بحث‌ برانگیز موسوم به «عوامل خارجی» را که بر اساس آن سازمان‌ های غیردولتی در این کشور که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج دریافت می‌ کنند باید به عنوان کارگزار خارجی ثبت شوند، به تصویب رساند. مخالفان و کشورهای غربی این لایحه را مشابه قانونی در روسیه می‌ دانند که به دولت این کشور کمک کرده تا فعالیت بسیاری از نهادهای غیردولتی که بخشی از بودجه آن‌ ها یا کل آن از خارج از مرزهای روسیه تأمین می‌ شد را متوقف کند. تصویب این قانون در پی هفته‌ ها اعتراضات شدید و گسترده در گرجستان که با درگیری بین معترضان و پلیس و همچنین بازداشت برخی همراه بود، روی داد.

البته مسکو هنوز واکنش رسمی به این تصمیم تفلیس نشان نداده است و باید دید کاخ کرملین چه موضعی را اتخاذ خواهد کرد. مروری بر وقایع مهم چند هفته اخیر گرجستان، بهانه مناسبی است تا به قیمت لاری، واحد پول رسمی این کشور و همچنین سایر ارزها در بازار تهران نگاهی بیندازیم.

قیمت لاری گرجستان امروز 29 اردیبهشت 1403

نخستین روز هفته در حالی برای لاری گرجستان سپری شد و به پایان رسیده است که همچون هفته گذشته کاهش قیمت را تجربه کرده است. هر لاری عصر امروز 90 تومان ارزان شد تا 21360 تومان نرخ گذاری و خرید و فروش شود.

نرخ امروز درام ارمنستان

امروز قیمت درام ارمنستان هم در جریان مبادلات ارزی بازار تهران سیر نزولی را در پیش گرفت و با تجربه افت سه تومانی، از دامنه 150 تومان خارج شد و به 148 تومان رسید.

آخرین قیمت منات آذربایجان

قیمت منات آذربایجان هم امروز در بازار ارز تهران عقب نشینی نسبی را به مانند روز پنجشنبه تجربه کرد؛ هر منات در پایان مبادلات ارزی امروز 33540 تومان ارزش گذاری شد تا افت قیمت 900 تومانی داشته باشد.

اما امروز یک خبر نفتی درباره جمهوری آذربایجان مورد توجه معامله گران قرار گرفت، خبری که از کاهش درآمدهای نفتی باکو حکایت داشت؛ طبق گزارش رسانه های رسمی این کشور، پیش‌بینی می‌شود که جمهوری آذربایجان در مجموع ۵ میلیارد دلار از فروش نفت درآمد داشته باشد، این در حالیست که سال گذشته این شاخص کمی بیش از ۶ میلیارد دلار بوده است.

پیش‌بینی می‌شود درآمد نفت جمهوری آذربایجان در سال‌های آینده اندکی کاهش یابد، نکته جالب توجه اینجاست که در سال‌های اخیر مقامات دولتی آذربایجان اغلب از رشد بالای صادرات غیرنفتی آذربایجان صحبت می‌کنند. اما اعداد، تصویر متفاوتی را نشان می‌دهند و هنوز تصمیم اخیر باکو درباره جبران این وضعیت نامطلوب اعلام نشده است.

قیمت لیر ترکیه در بازار

امروز قیمت لیر ترکیه هم به مانند ارزهای مرور شده سیر کاهشی را دنبال کرده است و 1770 تومان قیمت خورد. هر لیر در پایان روز شنبه 50 تومان ارزان شده است.

نرخ برابری لیر ترکیه و دلار آمریکا هم امروز در بازار ارز تهران به 0.031 رسیده است.

نرخ امروز دینار عراق

دینار عراق امروز یک اتفاق متفاوت را برای معامله گران رقم زد و پس از چندین روز پافشاری بر نرخ 45 تومان و ثبات قیمت، تسلیم جو کاهشی حاکم بر بازار ارز تهران شد و در نهایت معاملات امروز را با افت قیمت یک تومانی تمام کرد تا 44 تومان دست به دست شود.

آخرین نرخ درهم امارات

امروز قیمت درهم امارات در جریان معاملات بازار بر مدار کاهش حرکت کرد و با سقوط به کانال 15 هزار تومان، 278 تومان ارزان و 15667 تومان خرید و فروش شد.

نرخ برابری درهم امارات و دلار آمریکا هم امروز در بازار تهران به 3.67 رسیده است.

قیمت ریال عمان در بازار

قیمت ریال عمان هم امروز در بازار تهران مسیر نزولی را در پیش گرفته است، هر ریال در حالی معاملات را پشت سر گذاشته که سه هزار و 810 تومان کاهش ارزش داشته است. ریال عمان در پایان فعالیت بازار 148700 تومان قیمت گذاری شده است.

امروز فارغ از قیمت ریال، نام عمان برای انتشار خبری درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در رسانه ها مخابره شد. به گزارش اکوایران، دو منبع آگاه در گفتگو با باراک راوید، خبرنگار آکسیوس مدعی شدند که دو مقام ارشد دولت بایدن هفته گذشته با مقامات ایرانی در عمان درباره چگونگی جلوگیری از تشدید تنش های منطقه ای به طور غیرمستقیم گفتگو کردند.

قیمت بات تایلند امروز

امروز قیمت بات تایلند هم در جریان معاملات بازار ارز تهران به مانند مابقی ارزها، پایین آمد. هر بات عصر امروز و در پایان فعالیت بازار 48 تومان ارزان و 1568 تومان معامله شد.

آخرین نرخ رینگیت مالزی

رینگیت مالزی هم امروز بر مدار کاهش قیمت حرکت کرد و در شرایطی روز را به پایان رساند که 340 تومان ارزان شده است. هر رینگیت در پایان روز شنبه 12170 تومان خرید و فروش شد.

خلاصه معاملات امروز بازار ارز تهران از تداوم روند کاهشی بازار همچون روز گذشته حکایت دارد. امروز پس از مدت ها، فعالان بازار شاهد عقبگرد قیمت همه ارزها هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی